build a website

Οστεοπόρωση

Σύμφωνα με πολλές επιδημιολογικές μελέτες, η οστεοπόρωση πλήττει το 30%των γυναικών ηλικίας 50 ετών και το 50% των γυναικών άνω των 60. Το 40% των γυναικών που βρίσκονται σήμερα σε ηλικία 50 ετών θα υποστούν κάταγμα που σχετίζεται με την οστεοπόρωση κατά τη διάρκεια της ζωής τους.

Η οστεοπόρωση είναι η πιο συνηθισμένη διαταραχή του μεταβολισμού των οστών. Ξεκινά με σταδιακή αύξηση της φυσιολογικής οστικής απώλειας (οστεοπενία) και καταλήγει σε μείωση της οστικής πυκνότητας. Παραμένει μια σχεδόν αόρατη πάθηση μέχρι την επέλευση καταγμάτων, η οποία μαρτυρά το ήδη προχωρημένο στάδιο της πάθησης. Η οστεοπόρωση τύπου I προκύπτει κατά συνέπεια της ανεπάρκειας οιστρογόνων και πλήττει γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, ενώ η οστεοπόρωση τύπου II συναντάται σε όλους τους ηλικιωμένους, τόσο άντρες όσο και γυναίκες.

Παρά τα μαζικά εγχειρήματα έρευνας και ανάπτυξης από φαρμακευτικές εταιρείες και εταιρείες βιοτεχνολογίας, εξακολουθούν να υπάρχουν μόνο ελάχιστες θεραπευτικές επιλογές, οι οποίες συν τοις άλλοις συνοδεύονται από παρενέργειες στο γαστρεντερικό, το κυκλοφορικό, τα νεφρά όπως και πόνο στα οστά. Πέρα από τις ορμονικές ανεπάρκειες, η πολύπλευρη φύση της οστεοπόρωσης καθιστά δύσκολη την αναγνώριση των κύριων καθοριστικών παραγόντων της πάθησης.

Συχνές ερωτήσεις.

Ποια είναι η διαφορά οστεοπενίας και οστεοπόρωσης;

Η οστεοπενία είναι η χαμηλή οστική πυκνότητα και μπορεί να οδηγήσει στην οστεοπόρωση, όταν αυτή δεν αντιμετωπιστεί με την κατάλληλη αγωγή. Η οστεοπενία δεν είναι ασθένεια, αλλά αποτελεί έναν δείκτη αυξημένου κινδύνου για την εμφάνιση της οστεοπόρωσης. Παρόμοια κατάσταση αλλά πολύ πιο σοβαρή είναι η οστεοπόρωση. Ο σκελετός των ασθενών με οστεοπόρωση χάνει την οστική του μάζα, γίνεται πιο αδύναμος και πιο εύθραυστος με αποτέλεσμα να προκαλούνται συχνά κατάγματα.

Ποια άτομα εμφανίζουν οστεοπόρωση;

Η οστεοπόρωση εμφανίζεται σε άτομα πάνω των 45-50 ετών και ιδιαίτερα στις γυναίκες μετά την κλιμακτήριο. Σε άτομα άνω των 70-75 ετών είναι το ίδιο συχνή τόσο στις γυναίκες όσο και στους άνδρες (γεροντική οστεοπόρωση) Η Οστεοπόρωση μπορεί να αποτελεί για χρόνια μια σιωπηλή κατάσταση καθώς από μόνη της δε γίνεται εμφανής παρά μόνο μέσω της εμφάνισης καταγμάτων ή τυχαίου ελέγχου της υγείας μας.

Ποιοι πρέπει να κάνουν μέτρηση οστικής μάζας και πόσο συχνά;

Όλες οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση κάτω των 65 με τουλάχιστον ένα παράγοντα κινδύνου.(κάπνισμα- κατάχρηση αλκοόλ- οικογενειακό ιστορικό-λήψη κορτικοστεροειδών-καθιστική ζωή κλπ.). Όλες οι γυναίκες άνω των 65 ανεξαρτήτως παραγόντων κινδύνου. Οι άντρες που έχουν παρουσιάσει οστεοπορωτικό κάταγμα ή έχουν κάποιο παράγοντα κινδύνου. Η μέτρηση οστικής μάζας χρειάζεται να επαναλαμβάνεται ετησίως.

Τι μπορούμε να κάνουμε για πρόληψη της οστεοπόρωσης;

Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία! Τι μπορούμε να κάνουμε για να χτίσουμε γερά οστά;
• Αθλούμαστε από την παιδική μας ηλικία και συνεχίζουμε με άσκηση και περπάτημα όσο μεγαλώνουμε.
• Ελέγχουμε τα συνοδά νοσήματα: διαβήτης, αναπνευστικά, καρδιολογικά, ενδοκρινολογικά προβλήματα.
• Τρεφόμαστε σωστά

Τι εξετάσεις μπορούμε να κάνουμε για να διαπιστώσουμε την κατάστασή των οστών μας;

Υπάρχουν εξετάσεις για την οστεοπόρωση;
• Μέτρηση οστικής μάζας.
• Εξετάσεις αίματος- βιοχημικό έλεγχο.

Έχω διαγνωσμένη οστεοπόρωση. Τι πρέπει να κάνω;

• Λαμβάνουμε τη σωστή φαρμακευτική αγωγή.
• Περπατάμε 1-2 ώρες την ημέρα.
• Φοράμε χαμηλά παπούτσια με ελαστική σόλα.
• Λαμβάνουμε απαραίτητα τα κατάλληλα
συμπληρώματα διατροφής.

Ποια διατροφή πρέπει να ακολουθώ εάν πάσχω από οστεοπόρωση;

• Τρώτε τροφές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο, βιταμίνη D και βιταμίνη Κ.

• Τρώτε τη φλούδα των φρούτων και των λαχανικών που περιέχει διοξείδιο του πυριτίου, το οποίο βοηθά το σώμα να απορροφά και να χρησιμοποιεί το ασβέστιο.

• Τρώτε άφθονα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως λάχανο, χόρτα μαρούλι και μαϊντανό, τα οποία προσφέρουν σημαντική προστασία έναντι της οστεοπόρωσης.

• Αυξήστε την πρόσληψη μαγνησίου και βορίου και τρώτε εσπεριδοειδή και σκούρα μούρα.

• Πίνετε λιγότερο αλκοόλ, καφέ και τσάι, καθώς αυξάνουν την απέκκριση ασβεστίου.

• Μειώστε την κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε φωσφορικά άλατα όπως αναψυκτικά, τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ζωική πρωτεΐνη, αλάτι και αλκοόλ.